Hovedseksjon

Trygt og godt skolemiljø

På Ekeberg skole vil vi ha glade og motiverte elever som lærer for livet. Det handler om evnen til å samarbeide, utforske og oppleve mestring individuelt og sammen med andre. 

Ekebergs felles forståelse av relevante begreper: 

  • Inkludering er å sikre at alle elever, uansett deres bakgrunn, evner eller behov, får like muligheter til å delta og lære i skolen. Vi ser på alle våre elever som våre elever på Ekeberg skole.  
  • Positivt elevsyn handler om å se hver elev som en ressurs og tro på deres potensiale. Det innebærer å gi støtte og anerkjennelse som fremmer selvstendighet, mestring og trivsel. Vi bygger på et sosiokulturelt læringssyn. Vi mener at ny kunnskap og forståelse utvikles gjennom samhandling og dialog i et sosialt fellesskap.  
  • Vi skaper laget gjennom faget og en fellesskapende didaktikk for å oppnå trygge og gode inkluderende klasser, der læreren er bevisst hva elevene øver på når de er sammen. 
  • Krenkelser er handlinger eller ytringer som sårer, nedverdiger eller ydmyker en annen person. Krenkelser kan være verbale, fysiske eller psykiske og skaper et utrygt miljø for de som opplever det. Ansatte skal alltid reagere og gripe inn dersom det oppstår krenkelser. 
  • Utenforskap er å stå utenfor fellesskapet, det motsatte av å oppleve å høre til.