-Det bør være med blod og gørr

horst2

Torsdag kom selveste Jørn Lier Horst til skolen vår. Den tidligere etterforskningslederen i politiet er kjent for spennende krimbøker som "Når det mørkner" og "Hulemannen". Men det er først og fremst CLUE-serien barn og ungdom kjenner han fra.

-Dette er veldig gøy. Det er så inspirerende å se hvor spennende elevene synes det er med forfatterbesøk, sier bibliotekar Siri Larsen.

5B har fått det ærefulle oppdraget å være med på Kulturetatens pilotprosjekt på litteraturfeltet våren 2018, der de skal vurdere innsendte søknader fra profesjonelle forfattere og illustratører. Formålet er å stimulerer litteraturfeltet til å samarbeide med barn i alderen 0-12 år, og det er altså 5B som skal plukke ut de søknadene de mener egner seg for et slikt samarbeidsprosjekt.

-Jeg tror både elevene og Jørn Lier Horst fikk utbytte av dette, sier Larsen.

Horst fortalte dem spennende historier om hvordan krimserien hans har blitt til- og på hvilke områder han har hentet inspirasjon fra sin tidligere jobb i politiet.

-Det må jo være en del blod og gørr, må det ikke?

Elevene nikker.

-Også bør det være med skjellet, kommer det fra en av elevene.

Kanskje en av femtetrinnselevene på Ekeberg blir norges neste store krimforfatter..?